Interviu: voluntar german în şcoala noastră

P1030570UPDATE: Interviu la Radio Constanţa, 1 noiembrie 2014.

Din septembrie  2014 în şcoala noastră îşi desfăşoară activitatea dra Henriette Rielling, voluntar german prin intermediul serviciului de voluntariat internaţional al Ministerului Afacerilor Externe al Germaniei în colaborare cu Comisia germană pentru UNESCO.

Participarea voluntarului german Henriette Rielling la orele de limbă germană a devenit un sprijin nepreţuit pentru elevii noştri care beneficiază de prezenţa nemijlocită a unui nativ german care le uşurează învăţarea limbii germane contemporane. Pentru a o cunoaşte mai bine pe dra Henriette Rielling vă oferim un scurt interviu pe care l-am realizat împreună cu prof. Alina Preda.

Ce îţi doreşti să faci după acest an de voluntariat?

La sfârşitul acestui an  pe care-l voi petrece în România, îmi doresc să încep să studiez în Germania. Încă nu sunt sigură ce anume mi-aş dori să fac. Posibil să-mi continui studiile din domeniul ingineriei. Ştiinţele mă fascinează deoarece mă ajută să înţeleg lumea care mă înconjoară. O altă posibilitate ar fi studiile politice, deoarece politica actuală mă interesează în mod deosebit.

Te simţi un „mesager” al culturii germane?

Da. Mă consider un mesager al culturii germane, dar mai ales al stilului de viaţă german. Acest sentiment este dat de faptul că oamenii obţin de la mine o imagine a ceea ce reprezintă nemţii. Comportamentul meu şi cultura pe care le transmit, sunt parţial caracteristice tuturor nemţilor. Fiecare persoană este altfel şi eu pot transmite doar o mică parte din ceea ce înseamnă cultura germană, adică doar cea cunoscută mie. Sunt doar un reprezentant al Germaniei.

Comparativ cu sistemul de învăţământ german, cum apreciezi învăţământul românesc cunoscut prin prisma Şcolii Gimnaziale nr. 29 „Mihai Viteazul” Constanţa?

Sistemul de învăţământ din România se deosebeşte parţial de cel german. În Germania, de exemplu după şcoala primară (clasele I-IV) există trei tipuri diferite de şcoli: gimnaziu, şcoala reală şi şcoala elementară. NU există ca aici un examen la sfârşitul clasei a VIII-a. În Germania studiul limbii străine începe mult mai târziu: prima limbă străină se studiază în clasa a V-a şi a doua în clasa a VII-a sau a VIII-a.

Un punct forte al sistemului de învăţământ românesc este că elevii nu sunt separaţi la sfârşitul clasei a IV-a, ca în Germania. Astfel, toţi au şansa să primească acelaşi tip de educaţie şi să se dezvolte unitar.

Consider însă că elevii au prea multe teme şi meditaţii, iar din această cauză nu au suficient timp de alte activităţi care să le dezvolte personalitatea, ca de exemplu să cânte la un instrument, să practice un sport, să joace teatru. Acesta consider că este un punct slab al sistemului.

Sunt lucruri / fapte / oameni care te-au impresionat în mod deosebit?

În general, am fost impresionată de faptul că toţi românii s-au arătat foarte prietenoşi şi mărinimoşi faţă de mine. În ciuda faptului că nu cunosc limba, majoritatea oamenilor a încercat să mă ajute şi să facă şederea mea aici plăcută.

Ai trăit întâmplări amuzante de când ai venit în Romania? Daca da, le poţi descrie?

O întâmplare haioasă a avut loc în prima zi de şcoală când o fetiţă mi-a oferit un buchet de flori ca semn de „Bun venit”. Acest obicei nu există în Germania, aşa că nu am ştiut cum să reacţionez. Nu ştiam că ar fi potrivit să pup copilul, aşa că i-am întins mâna în semn de „Mulţumesc”. Fetiţa însă aştepta un pupic şi era la rândul ei încurcată de modul meu de a-i mulţumi.

Cu ce gânduri ai venit în România? Dar la Şcoala  Gimnazială nr. 29 „Mihai Viteazul” Constanţa?

M-am bucurat foarte mult de această posibilitate. Am fost foarte curioasă, deoarece nu ştiam foarte multe lucruri legate de şcoală, de oraşul Constanţa sau chiar de România. Evident că eram şi puţin stresată, neştiind exact ce mă aşteaptă aici.

Şcoala nr. 29 îmi place foarte mult. Elevii sunt foarte drăguţi şi prietenoşi cu mine. În plus sunt foarte motivaţi şi silitori. Colegii profesori sunt foarte cordiali şi m-au acceptat imediat. Deoarece şcoala nu este foarte mare, consider că atmosfera este foarte prietenoasă.

Consilier de imagine,

prof. Mirela Roşioru

Comments are closed.